Tuesday, November 4, 2008

Brunei- one day trip

Masjid Omar Ali Saifuddin, ayahanda Sultan Brunei sekarang. Gambar diambil dari toyota avanza. Tp tourist guide x explain apa2 pun, harap2 maklum je la.
Di seberang laut tu merupakan kg air di brunei. Tempat yg agak famous kerana walaupun negaranya kaya raya tapi masih ada yang ingin duduk di kg air. Tapi jgn salah sangka... Rumahnya amat tersusun malah ada sekolah yang cantik di situ. Berbanding di Malaysia, speed bot adalah penghubung utama ke kg ini. Deretan kereta mewah yang di letak di tepi2 jln sebelah laut ini adalah hak milik penduduk di kg ini. Kalau kita, rasanya penghuninya maybe nak makan nasi 2 x sekalipun susah. Ini hanya comparison, selalu kita compare ng kita ngan vietnam or indon, cubalah compare dgn ng yg kaya. Biar semangat tuk jd kaya tu meruap2..

Masjid Sultan Hasanah Bolkiah, cida sempat menunaikan solat aku cuma duduk di luar..darurat. Sangat indah tiada noda2 yg mencalit pandangan tuk status sebuah masjid. Tandasnya indah n bersih, tempat wuduknya bagaikan di masjid nabawi. Tapi yang penting tauhid mengagungkan PenciptaNYA.


Sekali lagi masjid Omar ALi Saifuddin, tempat di mana kebanyakkan putera2 rajanya menikah termasuk pengiran al jufri ex husband mazuin hamzah. Kubahnya adalah emas...Semasa gambar ini diambil, ramai yang berpusu2 tuk mengerjakan solat zohor. Tp aku? sibuk amik gambar. malu waduh2...









No comments: